Een grote groep leerlingen heeft een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden maar in beelden en hebben een duidelijke voorkeur voor visueel leren.
Alle mensen worden geboren met een dominante rechterhersenhelft.
Zij maken geen gebruik van taal. Baby’s lezen lichaamstaal en door het bewegen van de armen en benen verkennen zij de ruimte om zich heen. Met klanken (huilen) maken zij duidelijk dat ze iets willen. Alles is gericht op het direct vervullen van een behoefte: primair denkproces.
Dan leert een kind praten. Taal gaat overheersen en de kinderen gaan de wereld ‘beredeneren’. Rond het derde/vierde levensjaar gaat een kind in woorden denken: secondair leerproces.
Lees meer over de normale taalontwikkeling bij kinderen.
Een kleine groep kinderen maakt deze overstap niet. Zij blijven in beelden denken. De rechterhersenhelft blijft dominant en de linkerhersenhelft kan een achterstand vertonen wat een leerprobleem kan veroorzaken.
Een beelddenker heeft heel wat kenmerken op verschillende vlakken. We sommen alvast een aantal algemene kenmerken op, maar je kan nog meer kenmerken terugvinden op de website van Beeld en Brein.
Via de website van 'Ik leer anders', kan je 18 vragen beantwoorden.
Heb je 10 van de 18 vragen met ‘ja’ beantwoord, dan is jouw kind waarschijnlijk een beelddenker.
Beelddenkers hebben heel wat sterktes zoals:
Deze leerlingen zijn vaak heel creatief. De één kan mooi tekenen, de ander maakt prachtige bouwwerken of is muzikaal. De enorme snelheid van denken maakt dit echt computerkinderen. Het hoofd is net een flipperkast. Er hoeft maar iets gezegd te worden en er verschijnen allemaal mooie beelden in het hoofd. Op latere leeftijd zie je de groep beelddenkers terug in creatieve beroepen: architecten, ontwerpers, monteurs, kunstenaars, muzikanten,…
Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijzen. De meerderheid van de mensen (ongeveer 95%) leert auditief (via het gehoor). Slechts een kleine groep leert visueel.
Er zijn verschillende oorzaken waardoor zij moeilijker tot leren kunnen komen:
Binnen de praktijk hebben wij de opleiding ‘ikleeranders’ in Nederland gevolgd.
Via deze methode kunnen wij kinderen met een visuele leerstijl gericht begeleiden om met hun leerstijl makkelijker tot leren te kunnen komen. We begeleiden ook de ouders en de leerkrachten bij dit proces.
Bij vragen, aarzel zeker niet om ons te contacteren.
Logopedie WIJS!
Copyright 2022