Leren lezen doe je niet zomaar ineens, dit gebeurt in verschillende fases. Om goed te leren lezen zal elk kind alle fases doorlopen, maar bij de één zal dit iets sneller gaan dan de ander.
Dyslexie is een begrip uit het Grieks en betekent letterlijk ‘beperkt met woorden’. In het Nederlands gebruiken we deze term wanneer we spreken over een hardnekkig probleem met lezen.
We spreken dan van een stoornis in het technisch lezen waarbij de dyslexie het vlot lezen belemmert. Het automatiseren van de letter- en woordherkenning verloopt moeizaam. De meeste mensen met dyslexie kunnen wel leren lezen, maar het neemt langer in beslag en lukt trager. Zij moeten veel meer moeite doen dan de gemiddelde lezer.
Er is nog geen wetenschappelijke duidelijkheid rond het ontstaan van dyslexie. Wel kan gezegd worden dat het gebied in de hersenen waar een klank aan een teken gekoppeld wordt zwakker ontwikkeld is. Het interpreteren van geschreven taal verloopt moeilijker waardoor het technisch lezen moeizaam gaat. Ons brein kan dit deels gaan compenseren door het gebruik van andere hersenfuncties, maar dit is afhankelijk van de omvang van de stoornis.
Het stimuleren/trainen van de hersenen op jonge leeftijd leidt tot betere compensatie.
Daarnaast speelt ook de erfelijke factor een rol, dyslexie kan binnen een gezin voorkomen bij meerdere kinderen of hun ouders.
Dyslexie heeft niets te maken met intelligentie. Personen met dyslexie zijn niet minder begaafd, maar hebben net meer leermoeilijkheden waardoor de (school)loopbaan minder vlot verloopt. Momenteel wordt gesteld dat ongeveer 5% van de Nederlandstalige bevolking dyslectisch is.
Dyslexie manifesteert zich bij iedereen anders naarmate de ernst van de stoornis en het compensatievermogen. Toch zijn er bepaalde signalen die al een alarmbelletje kunnen doen afgaan.Personen met dyslexie kunnen moeilijkheden hebben met:
Gezien dyslexie een neurologische stoornis is, is het wegnemen ervan niet mogelijk. Toch ligt de focus in de logopedie voornamelijk op remediëren bij jonge kinderen. Wanneer we merken dat er onvoldoende groei kan gemaakt worden door de aanwezigheid van de stoornis, bekijken we samen hoe we ook het compenseren kunnen opnemen in de begeleiding.
Naast het behandelen van de leerstoornis, is het ook van belang om aandacht te hebben voor het welbevinden. Bij sommige dyslectische personen kan de confrontatie met de stoornis leiden tot verminderd zelfvertrouwen, faalangst of frustratie. Het is dan ook belangrijk om als omgeving deze signalen op te vangen en hiermee aan de slag te gaan.
Wanneer na het veelvuldig remediëren van het lezen toch blijkt dat de vooruitgang traag gaat en de hardnekkigheid blijft, zullen we vaak starten met ondersteunde (voor)leessoftware zoals SPRINT. Via de computer leren we de kinderen tools aan om zelfstandig in de klas aan de slag te gaan met leesteksten, begrijpend lezen, spelling, enz. Dit gebeurt altijd in overleg met de klasleerkracht.
Op deze manier worden kinderen met dyslexie ondersteund in de lees- en spellingsmoeilijkheden die zij ondervinden. Naast leesmoeilijkheden ondervinden deze kinderen ook vaak moeilijkheden met spelling. Voor meer informatie over spellingsmoeilijkheden, verwijzen we je graag door naar onze pagina dysorthografie.
Soms verloopt het lezen niet helemaal vanzelf, dan is het belangrijk dat je als omgeving het kind tracht te ondersteunen. Dagelijks oefenen wordt aangemoedigd, maar hou het aangenaam voor ouder en kind zodat thuis een plek blijft om tot rust te komen.
Met deze tips kan je alvast het lezen stimuleren:
Logopedie WIJS!
Copyright 2022