De begrippen ontwikkelingsdysfasie, dysfasie en taalontwikkelingsstoornis worden vaak als synoniemen gebruikt. Men spreekt voornamelijk van een dysfasie wanneer er ernstige talige moeilijkheden zijn en deze ook hardnekkig blijven voortduren na het vijfde levensjaar.
In Nederland zal men sneller TOS gebruiken en in Belgiƫ zal men eerder over een ontwikkelingsdysfasie spreken.
Bij dysfasie is er sprake van een opvallend verschil tussen taalbegrip en taalproductie.
Onderstaande kenmerken vallen het meeste op bij kinderen met dysfasie:
Net zoals bij een taalontwikkelingstoornis kan een diagnose pas gesteld worden als de hardnekkigheid kan bewezen worden. Er zal dus eerst logopedische therapie plaatsvinden alvorens we kunnen overgaan tot diagnosestelling. Ook hier zal het noodzakelijk zijn om verschillende onderzoeken te laten uitvoeren.
Wanneer overgegaan wordt tot diagnosestelling van dysfasie is er meestal een volledig traject aan vooraf gegaan. Dit wil zeggen dat de directe therapie reeds een tijdje loopt en dat er ook indirect via de ouders gewerkt wordt. Vaak zijn er ook reeds gesprekken geweest op school met de zorg- en klasleerkracht, CLB en eventuele externe ondersteuning.
In overleg met alle partijen zal gekeken worden welke aanpassingen nog kunnen gebeuren om een kind met dysfasie zo goed mogelijk te ondersteunen, zowel thuis, in de klas als in therapie.
Een aantal tips kunnen zijn:
Net zoals bij een taalontwikkelingsstoornis is de duur en de frequentie afhankelijk van de talige moeilijkheden, de leeftijd van het kind en het karakter van het kind. Op regelmatige basis wordt ook samengezeten met de betrokken partijen om de noden op elkaar af te stemmen en in de juiste ondersteuning/therapie te kunnen voorzien.
Net zoals bij een taalontwikkelingstoornis heeft een dysfasie ook zeker en vast een invloed op het leren lezen en schrijven maar ook op de sociale-emotionele ontwikkeling. Er kunnen frustraties opduiken omdat het kind niet begrepen wordt en ze kunnen bijgevolg ook angstiger worden om in interactie te treden met anderen.
Jongeren hebben vaker moeite met het vormen en onderhouden van vriendschappen. Ze kunnen minder makkelijk meepraten met andere jongeren.
Wil je graag nog meer informatie rond dysfasie of ben je op zoek naar extra tips of adviezen, neem dan zeker een kijkje op de website van CETOS.
Logopedie WIJS!
Copyright 2022